Histogram en lastig licht

Histogram en lastig licht

Histogram

Een histogram is een grafiek die een as heeft van zwart naar wit. Per grijstint stapelt hij het aantal pixels. Een geoefend oog ziet aan het grafiekje of de foto goed is belicht. Maar hoe zie je dat?

IMG_0259

Hierboven zie je een histogram die bijna voorbeeldig is. De pixels zijn mooi verdeeld over de as van donker naar licht en er zijn geen ‘muurtjes’ links of rechts.  Zelfs de laagstaande zon heeft geen ‘muurtje’ opgeleverd, waarschijnlijk omdat er lichte bewolking voor zat. Op zich mag een zon best een uitgebleekte plek opleveren, de zon is nu eenmaal fel wit. Als je goed kijkt missen nog net de echt zwarte pixels, maar dit is met bewerking simpel te corrigeren. Verder is de foto ook nog niet bewerkt, maar qua belichting hebben we alles om er een mooie plaat van te maken.

IMG_1785

Deze foto heeft een overduidelijk ‘muurtje’ rechts. Dit betekent dat de stapel met volledig witte pixels enorm hoog is. En die overbelichte pixels zijn meestal moeilijk te herstellen. Daarnaast zie je links dat alle donkere pixels eigenlijk ontbreken. Een goed voorbeeld van een overbelichte foto.

IMG_1807

Hierboven zie je de omgekeerde situatie: een onderbelichte foto. In het histogram zie je dat alle lichte pixels (rechterkant) ontbreken. Op zich was het ook grauw weer, maar zo’n grauw plaatje is meestal niet wat je wilt hebben.

Lastig licht – Sneeuw

De camera moet op een bepaalde manier bedenken hoe donker of licht iets moet zijn. Zijn logica is dat alle pixels bij elkaar gemiddeld grijs moeten opleveren.

snowkiten

Bovenstaande foto heb ik in Photoshop extreem laten vervagen en omgezet in zwartwit. De rechterhelft is die vervaagde foto! Je ziet dat het resultaat middelgrijs is. In het histogram zie je dat er heel veel pixels in het middel zitten, terwijl de hele foto eigenlijk wit (dus rechts) zou moeten zijn. Uiteraard is het het beste als je dit op je camerahistogram ontdekt en vervolgens een lichtere foto maakt. Maar (zeker met RAW) kun je het ook achteraf nog herstellen. Zie onderstaande foto. Een alternatief is dat je met spotmeting werkt, iets wat ik uitleg in artikel ‘Spotmeting – belichting‘. Bij dit soort actiefotografie werkt dat eigenlijk niet.snowkiten

De lucht is nu ook wel erg uitgebleekt. Iets wat je vaak zult zien. Dit kun je voorkomen door een grijsverloopfilter voor je lens te zetten die de bovenste helft donkerder maakt. Zelf vind ik dat vervelend werken en bovendien is het moeilijk precies instelbaar en corrigeerbaar. Ik kies daarom meestal voor óf HDR (meerdere belichtingen) of een digitaal grijsverloopfilter (zoals hieronder).

snowkiten

Je ziet nu nog steeds het meeste licht in het histogram rechts zitten, maar halverwege kleine bergjes voor de donkere luchten. Het voordeel van een digitaal verloopfilter dat ik met Lightroom toevoeg, is dat ik zelf kan bepalen hoe sterk het is en eventueel kan ik delen weer weggummen, bijvoorbeeld als ik die donkere kite lichter had willen hebben.

Lastig licht – concert

Bij een concert met zwart achtergronddoek en zwarte kleding zal je camera ook alles naar grijs willen omzetten. Hiervoor is natuurlijk veel meer licht nodig dan voor een (correct) zwarte foto. Hij wil dus fors overbelichten, heeft veel meer licht nodig en dus ook óf hele hoge ISO óf hele lange sluitertijden. Dit levert bij hoge ISO foto’s met veel ruis op en bij lange sluitertijden bewogen foto’s. In beide gevallen is dit moeilijk tot niet te corrigeren zoals hierboven met sneeuw wel kon. Bij dit soort situaties dus handmatig onderbelichten! Zie ook mijn artikel ‘Spotmeting – belichting‘.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>